Aktuellt i forskningen

Nyheter

• Syrgas i tryckkammare ger lindring efter strålbehandling

[2019-10-15] Syrgasbehandling i tryckkammare kan lindra självskattade symptom och biverkningar efter strålbehandling mot cancer i bäckenregionen, visar en studie. Efter 30-40 pass i kammaren upplevde många att både blödningar, läckage och smärtor dämpats.

• "Ett grundforskningsmässigt superbra pris"

[2019-10-07] Mottagarna av årets Nobelpris i fysiologi eller medicin har identifierat hur celler anpassar sig till varierande syrenivåer - ett livsnödvändigt molekylärt maskineri. Upptäckterna beskrivs som banbrytande.

• Olika syn på att föda vaginalt efter tidigare kejsarsnitt

[2019-10-03] Synen på att föda vaginalt efter att tidigare ha fått barn genom kejsarsnitt skiljer sig stort inom vården och hos dess professioner i olika länder, visar en europeisk studie. De berörda kvinnorna själva tänker dock ganska lika, oavsett land.

• Nya fynd öppnar för ökat antal hjärtdonationer

[2019-09-24] Vart fjärde hjärta som undersöks för eventuell donation riskerar att väljas bort på grund av stressutlöst hjärtsvikt, ett tillstånd som enligt ny forskning saknar betydelse för utfallet av en transplantation. Resultaten öppnar för uppemot 30 procent fler hjärttransplantationer.

• Göteborgsforskare får mångmiljonbelopp från EU

[2019-09-11] Forskare vid Sahlgrenska akademin får mångmiljonbelopp genom medverkan i inte mindre än sex stora EU-anslag, i den senaste utdelningen inom ramprogrammet Horisont 2020 och utmaningsområde Hälsa. Totalt hamnar cirka 42 miljoner till Göteborg, i forskargrupper ledda av Henrik Hagberg, Ali Harandi, Anders Lindahl, Kerstin Persson Waye och Magnus Simrén.