Aktuellt i forskningen

Nyheter

• Gates Foundation bidrar till Gunnar C Hanssons tarmforskning

[2018-12-18] På initiativ från Bill & Melinda Gates Foundation ger stiftelsen nu ett forskningsbidrag på 750 000 USD, motsvarande cirka 6,7 miljoner svenska kronor, under två år till professor Gunnar C Hansson. Hans forskargrupp är världsledande experter på den tunna slembarriär som skyddar tjocktarmen från kontakt med bakterier, som också är relevant för förståelsen av undernäring bland barn i utvecklingsländer.

• Patrik Rorsman får Nordiska Medicinpriset 2018

[2018-12-12] Patrik Rorsman, professor i cellulär endokrinologi vid Göteborgs universitet, är en av två mottagare av årets Nordiska Medicinpris. Han får priset för sina grundläggande studier om cellulär och molekylär reglering av hormonproduktion av olika celler i bukspottkörteln, och för att han klargjort hur dessa celler reagerar på förändringar av blodsockerkoncentration.

• Forskning om antibiotikaresistens får 25 miljoner från VR

[2018-12-11] Vetenskapsrådet har beslutat att anslå drygt 25 miljoner kronor de närmsta sex åren till en tvärvetenskaplig forskningsmiljö under ledning av professor Joakim Larsson vid institutionen för biomedicin, Göteborgs universitet.

• "Nej till fler utbildningsplatser på sjuksköterskeprogrammet"

[2018-12-05] Diskussionen om platsantal och kvalitet på landets sjuksköterskeutbildningar tar nu ytterligare fart. I en debattartikel lyfter företrädare för Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet fram konsekvenser av volymökningar och sjunkande antagningspoäng.

• Dubbel risk för övervikt hos femåringar som druckit välling som små

[2018-12-04] Risken för övervikt hos femåriga barn är nästan dubbelt så stor om de vid tolv månaders ålder drack välling varje dag. Det framgår av en studie publicerad i tidskriften Acta Paediatrica.