Aktuellt i forskningen

Nyheter

• Nytt ljus på kvinnor med smärtsamma kotfrakturer

[2018-10-08] Äldre kvinnor som drabbas av kotfrakturer drar sällan till sig vårdgivarnas uppmärksamhet. I en avhandling vid Sahlgrenska akademin riktas nytt ljus på en grupp individer med långvarig smärta som följeslagare.

• Risk för blindhet hos för tidigt födda vid låg nivå av blodplättar

[2018-10-05] Prematura barn med låga nivåer av blodplättar (trombocyter) i blodet löper kraftigt förhöjd risk att drabbas av en svår variant av den synhotande ögonsjukdomen ROP, visar en svenskamerikans studie publicerad i tidskriften JCI Insight. Vid försök på möss kunde injektioner av blodplättar dämpa den sjukliga utvecklingen av näthinnekärl.

• Bemästrande av evolutionens kraft belönas med Nobelpris

[2018-10-04] Enzymer och antikroppar står i fokus för årets Nobelpris i kemi. Och de tre forskare som delar på priset får det för att de har "bemästrat evolutionens kraft". - Oväntat, men inte oförtjänt, säger Anders Blomberg, professor vid Göteborgs universitet.

• Högt serotonin i blodet kopplas till ökad risk för höftfraktur

[2018-10-02] För första gången visar nu forskare vid Sahlgrenska akademin på ett tydligt samband mellan serotonin i blodet och risken för frakturer. Nästan tusen män ingår i studien, där de med höga nivåer av serotonin i blodet fick höftfraktur mer än dubbelt så ofta.

• 36 miljoner kronor till Ruth Palmers forskning om neuroblastom

[2018-10-02] Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse satsar nu 36,7 miljoner kronor på den forskning om barncancerformen neuroblastom som leds av professor Ruth Palmer vid Göteborgs universitet. Det stora bidraget ger bland annat forskarna tillgång till nya förstklassiga analysmetoder.

Visa fler nyheter...