Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Interprofessionellt lärande

Sahlgrenska akademins studenter möter under sin utbildning lärare, anställda inom hälso- och sjuk- och tandvård och studenter inom olika professioner. Under sin utbildning ska studenter få en god förståelse och kunskap om andra yrkesgruppers verksamhet. Genom lärdom om andras profession skapas förutsättningar att se möjligheter med att arbeta i team och reflektera över sin egen roll i teamarbetet. En förmåga och färdighet som ökar patientsäkerhet och ger en bättre vård. När student möter student tidigt i utbildningen ökar samverkan för framtida yrkesliv.

Kommittén för interprofessionellt lärande

Mänskliga rättigheter och rätt till hälsa

En akademigemensam dag genomförs för förstaårsstudenter vid alla våra grundutbildningsprogram. Syftet med dagen är att studenterna ska bli medvetna om och samverka med studenter inom andra professioner samt inhämta grundläggande kunskap om mänskliga rättigheter och rätt till hälsa.

Läs mer om Akademigemensam dag med tema mänskliga rättigheter och rätt till hälsa 

IPL-team

Teamsamverkan mellan arbetsterapi-, fysioterapi-, sjuksköterske-, logoped-, dietist-, och socionomstudenter.

Se filmen om IPL-team

Interprofessionell simulering

Läkarstudenter och sjuksköterskestudenter på sina sista terminer examineras i sin förmåga att kommunicera och samarbeta med varandra vid omhändertagandet av akut sjuka patienter. Sida vid sida tränas de att ge bästa möjliga vård till en avancerad docka på Simulatorcentrum i Väst på Östra sjukhuset.

Läs reportaget om interprofessionell simulering i Akademiliv

Halvdag med tema makt

Läkar- och sjuksköterskestudenter kommer att samverkar i interprofessionella grupper med start höstterminen 2016.

 

Sidansvarig: Anette Nilsson|Sidan uppdaterades: 2016-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?