Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tillskott av omega 3 kan hjälpa barn med ADD

Nyhet: 2014-10-15

Tillskott av fettsyrorna omega 3 och 6 kan hjälpa barn och ungdomar som har en viss form av ADHD. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin, som också pekar på att ett särskilt kognitivt träningsprogram kan förbättra problembeteenden vid alla former av ADHD.

Mellan tre och sex procent av alla barn i skolåldern beräknas ha ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). ADHD är en funktionsnedsättning, som innebär att man kan ha svårt att kontrollera sin impulser och sitt humör, att sitta still och vänta eller att vara uppmärksam mer än korta stunder i taget. Det finns olika former av ADHD, där störningar i uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet är olika framträdande.

Ofta behandlas ADHD med centralstimulerande läkemedel, som för de flesta har god effekt men som inte fungerar för alla.

Konstaterad förbättring

I den aktuella studien fick 75 barn och ungdomar med ADHD antingen fettsyrorna omega 3 och 6, eller placebo under 3 månader, och därefter fick alla omega 3/6 under 3 månader. Studien genomfördes dubbelblint, vilken innebär att vare sig forskare eller deltagare fick veta om de fått de verksamma kapslarna förrän efteråt.

– För gruppen som helhet såg vi ingen större förbättring, men hos 35 procent av de barn och ungdomar som har formen ADHD med uppmärksamhetsstörning (ofta kallad ADD) förbättrades symtomen så mycket att vi kan tala om en kliniskt relevant förbättring, säger Mats Johnson, doktorand vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Nivåerna av omega 3 och omega 6 mättes även i blodprov, där de som fick en tydlig förbättring av sina symtom också visade sig ha fått en bättre balans mellan nivåerna av dessa två fettsyror.

Bra komplement

Avhandlingen visar också att en kognitiv träningsmetod som kallas Collaborative Problem Solving (CPS) kan vara ett bra alternativ eller komplement vid behandling av ADHD och trotssyndrom. Metoden innebär att barnen och familjen får hjälp med att träna tankeförmågor och lösa problematiska situationer. I studien ingick 17 barn, vars familjer fick upp till tio veckors CPS-samtal. Familjerna fick ange hur mycket beteendeproblemen förbättrades direkt efter behandlingen, och även ett halvår efteråt.

– Vår studie om CPS som behandling för ADHD och trotssyndrom är den första i Sverige. Alla familjer i vår studie fullföljde behandlingen, och hälften av dem upplevde en stor eller en mycket stor förbättring av beteendeproblemen, säger Mats Johnson.

Kan förbättra beteendet

Den patientgrupp som fortfarande hade svåra ADHD-symtom när CPS-behandlingen var avslutad fick möjlighet att komplettera med centralstimulerande läkemedel. Vid uppföljningen sex månader senare upplevde 81 procent av alla de deltagande familjerna en stor eller mycket stor förbättring.

Det talar enligt Mats Johnson för att CPS kan förbättra problemskapande beteende hos barn med ADHD och trotssyndrom, och att barn med svåra ADHD-symtom kan förbättras med en kombination av CPS och ADHD-medicinering.

Forskningen har genomförts inom Gillbergcentrum vid Göteborgs universitet.

Avhandlingen Non-stimulant interventions in ADHD försvarades vid en disputation den 3 oktober.

Länk till avhandling

Kontakt:
Mats Johnson, doktorand vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
031-3425951
mats.johnson@gnc.gu.se


 

AV:

Sidansvarig: Pontus Sundén|Sidan uppdaterades: 2016-08-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?