Lysdioder, fettlever och graviditetens effekter på politisk uppfattning får Wallenberg-anslag

Stefano Romeo, professor i molekylär och klinisk medicin vid Sahlgrenska akademin, har utsetts till en av årets Wallenberg Academy Fellows. En utmärkelse som ger unga forskare långsiktiga resurser och möjlighet att fokusera på sin forskning.

– Det här programmet är bland det viktigaste som görs i dag för att stärka Sveriges position inom forskning och utveckling, säger Göran K. Hansson, ständig sekreterare, Kungl. Vetenskapsakademien, i ett uttalande på hemsidan för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Stefano Romeo, född 1976, har identifierat genetiska variationer som förklarar varför vissa individer löper ökad risk för stor fettansamling i levern. Visionen är att utveckla och införa precisionsläkemedel mot icke alkoholrelaterad fettlever, en sjukdom som parallellt med fetmaepidemin ökat och blivit den vanligaste leversjukdomen. I dag saknas dock läkemedel som bromsar eller vänder sjukdomsförloppet.

Utmärkelsen ger Stefano Romeo totalt 11,25 miljoner kronor under fem år, med möjlighet till fem års förlängning. Ytterligare två forskare på Göteborgs universitet utsågs samtidigt till Wallenberg Academy Fellows.

Om Wallenberg Academy Fellows

Programmet inrättades av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse i nära samarbete med fem kungliga akademier och 16 svenska universitet 2012. Universiteten nominerar forskare till programmet, akademierna utvärderar kandidaterna och presenterar de mest lovande forskarna för Stiftelsen, som gör urvalet. Universiteten tar ett långsiktigt ansvar för de utvalda forskarnas verksamhet.