Sahlgrenska akademin

Bildcollage med ett foto på pluggande studenter och ett foto från ett sjukhus

Den medicinska fakulteten vid Göteborgs universitet. Forskning och utbildning i medicin, odontologi och vårdvetenskap – alltid nära den praktiska vården.

Vid Sahlgrenska akademin utbildar du dig till en eftertraktad vårdexpert som exempelvis sjuksköterska, läkare, apotekare, biomedicinsk analytiker, tandläkare och barnmorska. Med en examen härifrån gör du skillnad i människors liv och har mycket goda jobbchanser.

Vi är öppna för samarbeten som hjälper oss att se nya perspektiv och hitta bättre sätt att förebygga och behandla ohälsa. Vi har internationell spetsforskning inom områdena åldrande, personcentrerad vård, cancer, metabolism, neurovetenskap, obstetrik, odontologi, vacciner och virologi.

Historiskt har vår forskning lett till avgörande framsteg, som tandimplantat, betablockerare mot hjärtsvikt och Losec, världens mest sålda läkemedel. Vi är särskilt stolta över vår Nobelpristagare Arvid Carlsson, som utvecklade sina upptäckter om dopaminets viktiga roll i hjärnan på campus Medicinareberget.

Bli livsviktig - studera hos oss

Ansökningsperioden för antagning till höstterminen 2024 är öppen. Sök senast den 15 april!