Aktuellt i forskningen

Forskningsnyheter

• Kortisolöverskott slår hårt mot naturlig DNA-process och psykisk hälsa

[2017-03-28] Höga halter av stresshormonet kortisol i kroppen påverkar viktiga DNA-processer och ökar risken för långvarig psykisk ohälsa. Sambanden framkommer i en studie från Sahlgrenska akademin på patienter med Cushing's syndrom, men fynden öppnar också för ny hantering av andra stressrelaterade tillstånd som ångest, depression och posttraumatisk stress.

• Uppmärksammad bakterieforskare får Torsten Söderbergs akademiprofessur i medicin

[2017-03-27] Kungl. Vetenskapsakademien har beslutat tilldela Fredrik Bäckhed, professor i molekylärmedicin vid Göteborgs universitet, Torsten Söderbergs akademiprofessur i medicin 2016 "för hans banbrytande upptäckter kring tarmflorans betydelse för kroppens ämnesomsättning".

• Ny inriktning i forskningen kring biologiskt åldrande

[2017-03-24] Forskningen kring biologiskt åldrande behöver byta inriktning, från nuvarande fokus på enskilda beståndsdelar i cellerna till hur delarna kommunicerar med varandra. "Det här är kritiskt för att förstå åldrandet och bromsa åldersrelaterade sjukdomar", säger Thomas Nyström, professor i mikrobiologi på Sahlgrenska akademin.

• 3D-bioprintade mänskliga broskceller går att inplantera

[2017-03-23] Forskare från Sahlgrenska akademin och Chalmers har lyckats få broskceller från en människa att leva och växa i en djurmodell, med hjälp av 3D-bioprinting. Resultaten hjälper till att föra utvecklingen närmare en möjlig framtid där det går att hjälpa patienter att få nya kroppsdelar med 3D-bioprinting.

• Nytt centrum för ryggmärgsskador etableras i Göteborg

[2017-03-23] En patientgrupp med stora behov av vård och rehabilitering står i fokus när ett ryggmärgsskadecentrum nu etableras i Göteborg. Satsningen omfattar forskning och utbildningar för patienter, anhöriga och personal i syfte att ge de drabbade ökad frihet i livet.

Visa fler nyheter...