Forskning i medicin, odontologi & vårdvetenskap

905

miljoner kronor i externa medel

200

professorer

730

doktorander

5

rankade top 5 i världen i odontologi

Sahlgrenska akademin

Vi bedriver forskning och utbildning inom medicin, odontologi och vårdvetenskap. Under vårt tak rör sig både nobelpristagare och unga studenter – alltid i nära kontakt med den praktiska vården.

Vi är en ung verksamhet som inte låter gamla traditioner eller invanda föreställningar stå i vägen för utvecklingen. Istället är vi öppna för samarbeten som hjälper oss att se nya perspektiv och hitta bättre sätt att förebygga och behandla ohälsa.

Vi väljer ofta ett patientnära angreppssätt och har ett tätt samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Folktandvården.

Djurförsök

En del av forskningen vid Sahlgrenska akademin använder djur, främst inom biomedicin där försöken är avgörande bland annat för utveckling av nya läkemedel. Läs mer om djurförsök vid Göteborgs universitet.

Forskningsnyheter

• Nya gener som ger antibiotikaresistens kartlagda

[2017-10-16] Genom att analysera stora mängder av dna har forskare på Chalmers och Göteborgs universitet kartlagt flera hittills okända gener som gör bakterier motståndskraftiga mot den mest kraftfulla antibiotikan. Forskningen öppnar för insatser mot spridning av nya former av multiresistenta bakterier. Upptäckten publiceras i tidskriften Microbiome.

• Kraftig ökning av fetma bland barn i världen

[2017-10-12] Fetma bland barn och ungdomar i världen har blivit tio gånger vanligare de senaste fyrtio åren. Det visar en studie som publiceras i tidskriften The Lancet, där flera forskare från Göteborgs universitet medverkar. Om trenden fortsätter kommer fetma att bli vanligare än undervikt i världen inom bara några år.

• Förrädisk växelverkan i hjärnan vid rökning

[2017-10-12] Fram med cigarettpaketet, in med en cigg i munnen och tänd. Det är välbekanta handgrepp för en rökare, och samtidigt ett beteende som har starkare koppling till själva drogberoendet än man tidigare trott, visar forskning vid Sahlgrenska akademin.

• Blodprov kan ge svar på patienters strålkänslighet

[2017-10-09] Hur mycket strålning eller cellgifter kan en viss cancerpatient klara? Med hjälp av ett blod- eller vävnadstest kan svaret ges redan i förväg, vilket öppnar för bättre behandlingar, visar forskning vid Sahlgrenska akademin.

• "Vi måste erkänna könsskillnaderna när det gäller stroke"

[2017-10-05] Snittsåldern för människor i världen ökar, och med den också förekomsten av stroke - särskilt bland kvinnor. En situation som kräver könsspecifika riktlinjer för stroke världen över, konstaterar färfattarna till en översiktsartikel i Nature Reviews.

Visa fler nyheter...